- Behandelovereenkomst & Toestemming
1.1 Informatie en instemming
Als zorgverlener informeren wij u eerst helder over:
- de aard en het doel van de onderzoeken en behandelingen
- onze fysiotherapeutische diagnose en het behandelplan
- de mogelijke risico’s en alternatieven
- het verwachte herstel en de prognose
Pas als u voldoende geïnformeerd bent, vragen wij úw toestemming om te starten met de behandeling (WGBO art. 7:450) . U kunt altijd aangeven of u mondeling of schriftelijk wilt instemmen.
1.2 Toestemming voor bijzondere verrichtingen
Voor alle voorbehouden of bijzondere handelingen (bijv. manipulaties, instrumentele therapie) vragen wij vooraf expliciet uw toestemming. Op verzoek leggen wij dit schriftelijk vast in uw dossier .
1.3 Toestemming bij minderjarigen
- < 12 jaar: toestemming één ouder/voogd
- 12–16 jaar: dubbele toestemming van zowel kind als ouder(s)
- ≥ 16 jaar: toestemming van patiënt zelf
- Uw rechten en plichten m.b.t. uw dossier
2.1 Dossierplicht & bewaartermijn
Wij richten een dossier in waarin wij noteren: uw persoonsgegevens, anamnese, onderzoeks- en behandelingsgegevens en evaluaties. Conform de WGBO bewaren wij uw dossier minimaal 20 jaar na de laatste behandeling .
2.2 Recht op inzage, verbetering & vernietiging
U heeft recht op volledige inzage en afschrift van uw dossier (WGBO art. 7:456). U kunt correcties aanvragen of (gedeeltelijke) vernietiging verzoeken. Wij volgen daarbij de wettelijke termijnen van de WGBO en AVG .
2.3 Geheimhouding & vertrouwelijkheid
Alle informatie in uw dossier valt onder ons beroepsgeheim. Zonder uw toestemming delen wij geen medische of persoonsgegevens, tenzij wettelijk verplicht of in noodsituaties (WGBO art. 7:457) .
- Privacy & gegevensbescherming
Wij verwerken uw persoonsgegevens volgens de AVG en de Nederlandse Uitvoeringswet AVG. Dit betekent dat wij:
- alleen noodzakelijke gegevens verzamelen (“dataminimalisatie”)
- uw gegevens veilig opslaan en beveiligen
- u informeren over het doel en de bewaartermijn van de verwerking
- een privacyverklaring, verwerkingsregister en datalekregister bijhouden
Uw rechten onder de AVG (inzage, rectificatie, wissing, beperking, dataportabiliteit en bezwaar) kunt u schriftelijk bij ons uitoefenen.
- Klachtenregeling
Fysiotherapie Waddinxveen is aangesloten bij de KNGF-klachten- en geschillenregeling.
- Eerst intern melden: per e-mail info@fysio-waddinxveen.nl of via de balie
- Extern melden: https://defysiotherapeut.com/klachtenregeling/ of u kunt contact opnemen via 033 – 467 29 00 (maandag t/m vrijdag, 08.30 – 17.00 uur)
U ontvangt binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie en wordt begeleid in de verdere afhandeling .
- Praktische informatie
- Afspraak & annuleren: minimaal 24 uur van tevoren afmelden om kosten te voorkomen.
- Hygiëne: handdoek meenemen; schone sportschoenen in oefenzaal.
- Veiligheid: volg bij calamiteiten altijd de instructies van ons personeel.
- Algemeen: mobiel op stil; geen huisdieren of roken in de praktijk.
Akkoord en instemming
Ondergetekende verklaart de folder te hebben gelezen, de inhoud te hebben begrepen en stemt in met de behandeling en de hierin beschreven voorwaarden.
Naam patiënt: ___________________________
Handtekening: __________________________
Datum: ____ / ____ / ______ (dd/mm/jjjj)
Hartelijk dank voor uw vertrouwen. Voor vragen of meer informatie kunt u altijd contact opnemen met onze praktijk.